dimecres, 11 de novembre del 2009

La era de l'accès

Jeremy Rifkin en el seu llibre "La era del acceso" ens explica una sèrie de canvis que porta la societat actual de la informació i que ens poden ser d'utilitat a l'hora de proposar estratègies per a la Universitat de Catalunya.

En concret un dels desenvolupaments teòrics més interessants és el de canvi de propietat a accès i del bé al servei. D'acord amb Rifkin l'individu cada cop més paga per tenir un accès instantani que per a posseir el bé i per tant allò important per a les empreses, institucions, organitzacions en general és ser capaces de crear relacions a llarg termini amb els seus clients. Hem passat de garantir una producció concreta a garantir un servei, de qualsevol tipus.

Així doncs, en el cas de les universitats segurament és molt més interessant establir vincles de llarg termini amb els estudiants i no oferir un servei puntual que s'acaba amb la carrera. Si bé és cert que avui en dia ja hi ha una àmplia oferta de cursos d'actualització i que els antics alumnes han esdevingut un instrument per a fidelitzar els estudiants també ho és que avui les universitats no s'han adaptat al tipus de vida actual on les persones podem canviar d'activitat cada cert temps.

Per tant, hi ha una pregunta que se'ns planteja: no seria millor que la Universitat oferís un contracte a llarg termini amb l'alumne i li proporcionés al llarg de la seva vida els coneixements i les acreditacions que necessita per a desenvolupar la seva vida professional. D'aquesta manera ens trobaríem amb un llicenciat en medicina que ha cursat cursos de reciclatge, un MBA i finalment una llicenciatura en història de l'art, segons ha passat per l'exercici professional, per la gestió d'un hospital i per convertir-se en un inversor d'art en la seva senectut.

Aquest model pot proporcionar molts beneficis a ambdues parts i aprofitar el gran potencial que tenen les empreses i l'activitat privada per a crear coneixement a través de la formació dels seus treballadors.

Aquesta ha de ser una via a explorar per a la universitat actual.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada